dinsdag 5 januari 2016

Gelezen in 2015: boeken


En ook de "beste" boeken van 2015 verdienen hun eigen blogpost.

Goodreads vertelt me dat ik 191 items las in 2015. Ik had mijn reading challenge eerst ingesteld op 100 boeken, zoals elk jaar, maar al gauw moest ik die verhogen naar 150 omdat ik al heel snel aan die 100 kwam en ook die 150 werden met weinig moeite voorbijgestoken...

Begin nu niet te freaken: ik lees - zoals bekend - heel veel strips en die worden in Goodreads gewoon bij de boeken geteld.
Van de "echte" boeken las ik er 38: 30 in het Nederlands, 5 in het Engels en 3 in het Duits.
Vijf van mijn gelezen boeken waren kinder- of jeugdboeken.

Wat ik ook gemerkt heb: ik moet wat minder kwistig zijn met vijf sterren, want ik gaf 29 exemplaren afgelopen jaar deze beoordeling en dat is eigenlijk best veel om "een meesterwerk" te zijn...

Maar genoeg becijferd, hier volgt mijn boeken top 10 van 2015!

De meeste van deze boeken zijn al eens de revue gepasseerd op mijn blog het afgelopen jaar, maar nu staan ze allemaal gezellig samen, gerangschikt van wat ik het beste tot het 10de beste vond in 2015:

1. Suikerspin - Erik Vlaminck

Dit werd mijn boek van de maand in augustus en het is nog steeds een boek waar ik met plezier aan terugdenk. Het dateert al van 2008 en was al lang aan het pingen op mijn boekenradar, maar ik slaagde er maar niet in om het te pakken te krijgen en/of te lezen. Bij deze is dat goedgemaakt en mag het zonder twijfel mijn boek van het jaar worden. Het behaalde ook plaats 15 in de Verborgen parels-campagne van Locus/Bibnet en was daarmee een aantal maanden gratis te lezen in de gelijknamige app. Dikke aanrader!!

2. Station eleven - Emily St. John Mandel 
(vertaling: Station elf)

Een vijfsterrenboek dat ik in mei las. Zelden was ik zo aangedaan door een wereld die totaal nieuw werd gecreëerd, want het boek speelt zich af in een nabije toekomst waarin het gros van de mensheid aan een epidemie bezweken is. Prachtig boek.

3. Woesten - Kris Van Steenberge

Een Vlaams debuut dat alom geprezen en geloofd werd. Ik las het in januari en werd zowat weggeblazen. En ik niet alleen: in de Verborgen Parels-campagne bereikte deze roman zowaar de eerste plaats! Wie dit nu nog niet gelezen heeft, rept zich best naar de dichtsbijzijnde boekhandel.

4. Die Verwandlung - Franz Kafka 
(vertaling: De gedaanteverwisseling)

Kort maar krachtig, is dit een novelle die ik met veel plezier (hoewel het onderwerp allesbehalve "plezant" is) gelezen heb in het kader van de De Slegte reading challenge 2015. Het was mijn laatste boek van het jaar, maar zeker niet het minste!

5. Mars - Andy Weir

Ik heb nog altijd spijt dat ik 'm niet in het Engels gelezen heb, maar het is een aanrader van formaat! Ook de verfilming mag er zijn want nadat ik het boek in augustus had uitgelezen, kwam de film al in oktober bij ons in de zalen en die moest ik zien.

6. Wij - Yevgueni Zamjatin

Mijn boek van de maand in september. Literatuur met een grote L, dat mag soms ook eens. In dit alle andere dystopische romans voorafgaand boek wordt een maatschappij geschetst die allesbehalve aantrekkelijk is voor de hyperindividuele mens van vandaag. Wie zich door de compacte taal weet te wroeten, ontdekt een pareltje.

7. Het meisje met alle gaven - M.R. Carey

Deze werd het boek van de maand in juni. Nog steeds heb ik goede herinneringen aan deze heel filmisch geschreven thriller. Ik heb de indruk dat hij een beetje onder de radar gebleven is, maar hij is zeker het lezen waard.

8. Ich nannte ihn Krawatte - Milena Michiko Flasar
(vertaling: Een bijna volmaakte vriendschap)

Een boek waar ik in eerste instantie niet naar zou gegrepen hebben, maar ik las zo'n lovende kritieken dat ik het toch eens ter hand nam. En ik heb het me niet betreurd. Een dun boekje over de vriendschap in Japan tussen een teruggetrokken (letterlijk!) jongeman en een man die zijn werk is kwijtgeraakt. Om van te genieten in kleine stukjes.

9. Soldaten huilen niet - Rindert Kromhout

Eerste deel in een jongerentrilogie rondom Virginia Woolf. In "Soldaten huilen niet" volgen we de zoontjes van Virginia's zus Vanessa en hun ongewone leven op het platteland tussen kunstenaars en schrijvers. Als jeugdboek misschien een beetje té hoog gegrepen, maar ik kon het best smaken.
Deel twee "April is de wreedste maand" en deel drie "Vertel me wie wij waren" komen hopelijk in 2016 aan bod.

10. Dagboek van een halve indiaan - Sherman Alexie

Nog een jongerenboek, uit de zaligmakende maand augustus, want het derde uit die maand in dit lijstje en een absolute aanrader. Hoe Sherman Alexie - uit eigen ervaring - de troosteloosheid van de indianenreservaten in de VS beschrijft, de moeilijkheden om er uit weg te komen... Het bezorgde mij een leeservaring van jewelste.

Nog vermeldenswaardige romans: All the light we cannot see van Anthony Doerr (vertaald als: Als je het licht niet kan zien), De kooi van Josh Malerman, De kroon van de Tearling van Erika Johansen en De waarheid is een koe van David Duchovny - jawel, die van The X-Files!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten