woensdag 6 januari 2016

Gelezen in 2015: strips


191 min 38 is 153, of het aantal strips dat ik las in 2015.
Dat is zo'n 13 strips per maand, een serieus gemiddelde, zeker als je weet dat het niet enkel stripjes van 48 pagina's waren, maar dat er ook serieuze kleppers van graphic novels tussen zaten waar je heel wat langer dan het normale halfuurtje stripplezier aan bezig bent...

Van deze 153 strips/comics/graphic novels kregen er 18 vijf sterren op Goodreads. Toch wordt onderstaande een top 10, vooral omdat ik exemplaren van dezelfde reeks onder hetzelfde nummer zal plaatsen.

En dan nu, zonder verder te dralen, mijn strip top 10 van 2015:

1. ABBA zoekt Frida - Maarten Vande Wiele

Letterlijk de laatste strip die ik in 2015 las. Werd tot boek van december gekroond en zal binnen de kortste keren ook in mijn eigen boekenrekken te vinden zijn want het is een aanrader die in elke boekenkast thuishoort!

2. Nimona - Noelle Stevenson

Boek van de maand in november. Een internetsensatie, geliefd door iedereen die er mee in aanraking kwam, genomineerd voor allerlei prijzen (jammer genoeg niet gewonnen), daar kon ik niet achterblijven...

Avontuurlijk, grappig, grensverleggend, Nimona heeft het gewoon allemaal.

3. De nar - Zidrou / Porcel

Scoorde ook hoog in mijn december wrap-up en blijf ik één van de mooiste stripcovers van 2015 vinden.

4. Gung Ho (2 delen) - Benjamin Von Eckartsberg en Thomas Von Kummant


Een nieuwe stripreeks, gemaakt door een duo Duitsers, maar die eerst in het Frans verschijnen.

Mooie plaatjes die uit de computer gepuurd worden, twee broers die hun weg zoeken in een post-apocalyptische wereld en een dreiging die op het einde van het eerste deel maar al te werkelijk wordt.

Spijtig genoeg wordt deel 3 pas in 2017 verwacht...

5. Saga (deel 1-3) - Brian K. Vaugh / Fiona Staples


Dit is de ontdekking van het jaar geworden voor mij. Toen ik deel 1 las in mei, was ik meteen verkocht. Omdat de publicatie van het tweede deel in het Nederlands op zich liet wachten, schafte ik me de reeks in het Engels aan en de eerste drie delen kregen een welgemeende vijf sterren op Goodreads. Delen 4-5 behaalden vier sterren, wat niet wil zeggen dat ik ze slecht vind, integendeel!

Ontdekking en aanrader van het jaar, deze Saga.

6. Mijn vriend Dahmer - Derf Backderf


Derf Backderf (een pseudoniem - natuurlijk) beschrijft in deze graphic novel hoe hij Jeffrey Dahmer, één van de grootste seriemoordenaars die de VS gekend heeft, ervaren heeft in het middelbaar, want ze zaten samen op school.

In een heel eigen stijl vertelt hij hoe Dahmer, een eenzaat en rare kwast, op anderen overkwam en hij probeert ook, zij het in mindere mate, te verstaan hoe iemand zoals Dahmer kon worden wie hij geworden is. Knap en persoonlijk.

7. Preludes & nocturnes (Sandman 1) - Neil Gaiman


Nog zo'n klepper uit het Engelstalige stripgebied, naast Saga, die ik dit jaar mocht ontdekken. De allereerste Sandmancomic dateert al van 1989, maar in het Nederlandse taalgebied werden de trades (= bundeling van een aantal comics) pas in 2013 gelanceerd. 

In een bizarre tekenstijl, waar ik enorm aan moest wennen, krijg je het bovennatuurlijke verhaal van de Sandman te lezen. Deel 1 kreeg van mij vijf sterren omdat het zo goed die nieuwe wereld aan de lezer voorstelt. Delen 2-3, er zijn 10 delen in totaal, nog wat te gaan in het Nederlands dus, kregen van mij 4 sterren. Een reeks absoluut het lezen waard!

8. Little Tulip - Boucq / Charyn


In de reeks Getekend mogen gerespecteerde stripauteurs hun ding doen. 

Met gemengde resultaten - Zonder pardon van Hermann vond ik nogal een fiasco - maar in Little Tulip kwam alle magie samen: prachtig tekenwerk en een verhaal, hoewel ruw, dat recht in het hart raakt. Een serieuze aanrader.

9. Panter - Brecht Evens


In zijn compleet eigen stijl vertelt Brecht Evens hier het verhaal van een meisje en haar pantervriend. 

Donker, duister en naar het einde toe sterk verontrustend. 
Knappe strip!

10. The shadow of death (Rachel rising 1) - Terry Moore


Nog zo'n Amerikaanse strip die ik rijkelijk laat ontdekte. 

Het eerste deel van Rachel rising vond ik zo'n verfrissend gegeven dat ik er meteen weg van was: Rachel ontwaakt in een ondiep graf in het bos en hoewel ze wel degelijk dood is, wil ze op zoek gaan naar de schuldige van haar moord. 

Delen 2-4 gaf ik vier sterren, nu nog deel vijf zien te pakken krijgen want deze stripreeks is héél moeilijk te vinden (Amazon weigert bijvoorbeeld om de reeks te verkopen en overal elders is het uitverkocht).

1 opmerking: