zondag 22 januari 2017

Kijktip: A street cat named Bob


Ik weet het, ik zit hier al maanden te roepen dat ik geen voet meer in Gent wil zetten om naar de film te gaan, maar soms kan het niet anders - zeker als dat de enige plek is waar ze die ene specifieke film spelen en het zondag is, dus geen parkeerkosten.

Film in kwestie:


De film is gebaseerd op het leven (en de boeken) van James Bowen, een jongeman die aan lager wal geraakte, drugs gebruikte en in het algemeen zijn leven naar de kl*ten hielp. Tot Bob in zijn leven verscheen, een rosse kater die zijn bestaan weer zin gaf.

De boeken staan al lang te pingen op mijn radar, het zijn er ondertussen al 3 én er is ook een kinderboek over Bob:

Waarom heb ik ze nog niet gelezen? Omdat het een waargebeurd verhaal is en dat is voor mij een genre dat ik echt als aller-, allerlaatste ter hand ga nemen. Ik lees dat gewoon niet graag...

De film is gebaseerd op het eerste boek Bob de straatkat, dat in het Engels dus A street cat named Bob heet.

Luke Treadaway (mij onbekend) speelt James, de heroïneverslaafde dakloze die door op straat te zingen wat geld bijeen probeert te sprokkelen. Hij is in behandeling bij een dokter (Joanne Froggatt ofte Anna Bates uit Downton Abbey), die hem de kans wil geven om zijn leven weer op het spoor te krijgen: ze krijgt het zelfs gedaan dat James een sociaal flatje krijgt, zodat hij toch wat op zijn positieven kan komen. Daar ontmoet hij Betty (Ruta Gedmintas, bij mij bekend van Lip service en The strain), een buurvrouw die door hem gecharmeerd is, maar hij verbergt voor haar dat hij een drugsverslaafde is.

Op een nacht staat Bob, de kat, in zijn appartementje en wanneer hij Bob later gewond aan zijn deur vindt (nadat hij heel de buurt heeft afgezocht naar de eigenaar van de kat), geeft hij zijn laatste geld uit bij de dierenarts om Bob terug gezond te krijgen.

Het begin van een mooie vriendschap en het langzaam uit de put der vergetelheid kruipen voor James.



De grote scènesteler in de film is natuurlijk Bob zelf, gespeeld door de echte Bob (en enkele stand-ins). Alle ogen worden meteen naar hem toe gezogen in elke scène waar hij in zit. Toegegeven, de shots van de kat zijn adembenemend mooi (maar waarschijnlijk enkel voor kattenliefhebbers) en ik zat denk ik de helft van de film met de meest dwaze grijns naar het scherm te kijken.

Het is natuurlijk ook een mooi verhaal: de dakloze drugsverslaafde die dankzij een kat zijn leven weer in orde krijgt én er een mooie boekendeal aan overgehouden heeft.

De echte James Bowen heeft trouwens een cameo op het einde van de film, je herkent hem meteen.

Is deze film een aanrader? Enkel voor kattenliefhebbers zou ik zeggen, maar die móeten dan ook absoluut gaan kijken! Echt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten