woensdag 8 maart 2017

Kijktip: The handmaid's tale


Ik vermeldde het al in het bericht waarin ik het boek besprak: volgend projectje wordt het bekijken van de verfilming uit 1990.

Dat is bij deze gebeurd.

Deze bespreking wordt een moeilijke, want er waren enkele elementen die mij echt tegen de borst stuitten omdat ze - voor mij dan - te ver afweken van het boek.

Maar eerst het goede nieuws.

Anders dan in het boek, waar je de informatie over Offreds vroegere leven gefragmenteerd door krijgt, heeft de film een lineaire structuur. Hij begint bij haar gevangenneming wanneer ze met haar man en dochter Gilead wil ontvluchten en loopt daarna chronologisch verder. Dat bevordert natuurlijk de verstaanbaarheid, zeker voor mensen die het boek niet gelezen hebben.

De maatschappij die door de godsdienstfanatiekelingen van Gilead werd gevormd, wordt ook heel duidelijk weergegeven en net als in het boek krijgt elke categorie vrouwen haar eigen kleurtje. Enkel de econowives (in gestreepte kledij) zijn nergens terug te vinden, maar die zijn dan ook niet echt belangrijk voor het grote verhaal.



De tijd die ze doorbrengt in het Red House voor haar opleiding tot handmaid was naar mijn aanvoelen nogal kort, maar een heel boek in een film van 110 minuten proppen vraagt natuurlijk enkele offers.

Natasha Richardson speelt de rol van Offred voortreffelijk, met net genoeg onderdanigheid en ingehouden emoties. Robert Duvall als de Commander is heel geloofwaardig en hoewel Faye Dunaway als zijn vrouw niet echt veel te doen heeft in de film, speelt ze zeker niet slecht. De enige die ik ongeloofwaardig vond was Aidan Quinn als chauffeur Nick, maar ik vind dat sowieso een slechte acteur. Ook welkom was Elizabeth McGovern als Moira. Het is altijd leuk om mensen uit Downton Abbey andere rollen te zien spelen.

Tot zover het goede nieuws en wat hierna volgt is eigenlijk een beetje spijkers op laag water zoeken, maar toch...

**OPGELET SPOILERS**

Eerst en vooral, in het boek wordt heel dikwijls de witte kap van de handmaids vermeld. Die belemmert hen in alles wat ze doen en vooral in het communiceren met andere mensen. In de film zijn die kappen nergens te zien. Ze dragen een rode hoofddoek of sluier, waardoor hun gezicht altijd vrij is om de omgeving te zien. Nee, hier was ik niet blij mee.

Een verandering die ik onnodig vond: Offred krijgt een naam, Kate, een naam die in het boek nooit vernoemd wordt. Maar achteraf gezien kan ik daar nog mee leven, het beïnvloedt de rest van het verhaal niet echt.

Sommige scènes in de film waren in mijn ogen veel te "positief", zoals bijvoorbeeld wanneer Ofwarren moet bevallen. In het boek worden hier drie hoofdstukken aan gewijd. De sfeer tijdens die bevalling is verstikkend, benauwend en heeft een diep religieuze betekenis. Of dat las ik er toch in. In de film is de bevalling zo voorbij, zonder dat er een verdere betekenis aan gegeven wordt. Teleurstellend.

Het grootste minpunt in de film vond ik de overdreven aandacht die besteed werd aan de relatie tussen Offred en chauffeur Nick. In het boek is dat iets wat pas helemaal op het einde van het verhaal gebeurt, maar in de film begint het al veel vroeger en beïnvloedt zelfs feiten die zich in het boek voordoen vóór Offred met Nick in bed duikt. Zo verandert natuurlijk het hele verhaal...

En dan het einde. Ik zei al dat ik het boek bijna perfect vond, buiten het laatste hoofdstuk. Van dit hoofdstuk is er gelukkig geen sprake in de film, maar hij heeft wel een heel ander einde. Terwijl we in het boek een open einde hebben, krijg je hier allesbehalve dat. Het is net alsof de makers niet wilden dat mensen zelf hun interpretatie aan het verhaal konden geven. Nee, het moest "af" zijn.

**SPOILERS GEDAAN**

Vond ik het daarom een slechte film? Zeker niet, ik raad iedereen aan om hem te bekijken, maar wees wel gewaarschuwd dat er verschillen zijn.

Nu is het wachten op de serie die eind april op ons zal worden losgelaten en die ziet er in elk geval al veelbelovend uit (de witte kappen!):



Maar de Commander en zijn vrouw zijn veel te jong...


2 opmerkingen:

  1. Wow, jij hebt er meteen werk van gemaakt! Bij mij ligt deze film al minstens een jaar te wachten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou er naar kijken terwijl het boek nog vers in mijn geheugen zat ;)
      Maar misschien is het wel beter om er wat tijd over te laten gaan...

      Verwijderen