zaterdag 17 juni 2017

Wonder Woman #1-4 - Brian Azzarello en Cliff Chiang


Bloed
RW, 2013
160 p.
Vertaald uit het Engels: Blood

Zweet
RW, 2014
144 p.
Vertaald uit het Engels: Guts

Tranen
RW, 2015
176 p.
Vertaald uit het Engels: Iron

Oorlog
RW, 2015
144 p.
Vertaald uit het Engels: War

Even een kleine bekentenis: ik zit momenteel nog steeds in een Wonder Woman high.

En nu ik dankzij de film wat meer weet over dit personage, vond ik dat de tijd rijp was om ook eens in wat stripwerk te duiken. De gemakkelijkste weg was om eerst te gaan lezen wat in het Nederlands beschikbaar was en enkele jaren geleden werd een reeks voor een stuk vertaald en die begon ik dus te lezen.

Deze reeks kreeg in het Engels de naam Wonder Woman Volume IV (The New 52), waaruit je al het een en ander kan opmaken als je wat van comics kent. The New 52 was een nieuw nulpunt bij DC Comics, alle bekende reeksen startten terug van nul en alles wat je weet of wist uit voorgaande verhalen telde niet meer mee. Ik vond dat voor mij een mooi startpunt omdat ik niets van de vroegere verhalen moest kennen en omdat het ook redelijk recente comics zijn - die oude uit de jaren '40 en '50 zien er gewoon niet uit...

In het eerste deel redt Wonder Woman een vrouw van een aanval van twee wel heel bloeddorstige centauren (de manier waarop ze worden gecreëerd is trouwens één van de meest voze dingen die ik al in een strip gezien heb - en ik heb al veel gezien). Die werden door de godin Hera naar Zola gestuurd omdat zij het bastaardkind van Zeus draagt.

Hera? Zeus? Hermes die op pagina 5 zijn opwachting maakt? Jawel mensen, deze reeks tapt gretig uit het vaatje Griekse mythologie en voor mij was dat een schot in de roos, want Griekse mythologie en de deze? Beste vriendjes.

Vooral de manier waarop de goden werden vormgegeven, kon bij mij op veel bijval rekenen. Stuk voor stuk werd dat op een heel originele manier gebracht en vooral Hades/Hel is een serieuze favoriet.

Ja, da's een hoop brandende kaarsen op zijn hoofd.
En waarom moesten de zwangere Zola en haar ongeboren kind er aan? Buiten het feit dat Hera een jaloerse tink is die niet kan verdragen dat Zeus links en rechts andere vrouwen zwanger maakt? Omdat er een profetie is die vertelt dat het kind het einde van de goden betekent en dat moet worden verhinderd.

De rest van het pantheon begint er zich ook mee te moeien en Hades, Hephaestos, Apollo, Demeter... noem maar op, maken hun opwachting.

Dit alles in een strip die bol staat van het geweld (erger en explicieter dan in de film) en waar armen, benen en hoofden in het rond vliegen.

Wanneer dan ook nog eens de "First Born" ontwaakt na 7000 jaar slaap en zich in de gevechten gaat moeien, krijgen we een complete oorlog (vandaar boek 4: Oorlog).

Dit was zeker een aangename kennismaking met de stripversie van Wonder Woman, er zullen nog strips volgen. Enkel jammer dat ze na 4 delen gestopt zijn met de vertaling naar het Nederlands van deze reeks. Er zijn in het Engels ondertussen al 9 delen verschenen en hoewel het absoluut geen hindernis is voor mij om Engels te lezen, zal ik deze moeten aankopen ipv uit de bibliotheek te halen, want niemand in ons Vlaanderenlandje heeft deze strips in het Engels.

Elk deel kreeg van mij 3 sterren, hoge drie sterren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten