dinsdag 15 augustus 2017

Juli favorites


Het is ondertussen half augustus, maar ik wil toch nog enkele favorieten uit juli noemen.

Grootste favoriet: onverwachts meegevraagd worden naar Gent Jazz en een prachtige zondag doorbrengen op de Bijlokesite in goed gezelschap en met aangename muziek (Norah Jones!). Meer moest dat niet zijn.


Ik ging ook 2 keer naar de cinema:

De bespreking van L'amant double vind je hier, die van Valerian hier.

Maar ook op mijn eigenste tv-scherm zag ik mooie dingen:

Canvas zond in juni Life, animated uit en ik bekeek dit ergens in juli.

Deze documentaire gaat over Owen, die op driejarige leeftijd stopt met praten, waarna bij hem autisme wordt vastgesteld. Hij begint pas jaren later terug te praten, aan de hand van dialogen uit Disneyfilms.

We krijgen homevideo's van de familie te zien uit zijn kindertijd, gepaard met animatiefilmpjes over hoe het moet zijn geweest voor de kleine Owen in zijn vreemde wereld.

We volgen ook de nu volwassen Owen die op eigen benen moet leren staan en alleen zal gaan wonen in een begeleid wonen project.

Een prachtige documentaire die een aanrader is voor iedereen (ze is ondertussen ook al uit op dvd).

Op Netflix bekeek ik dan weer het tweede en voorlopig laatste seizoen van Master of none.

Dit tweede seizoen wordt echt overal bejubeld als nóg beter dan het eerste en ze hebben helemaal gelijk!

Aziz Ansari kreeg de nodige vrijheid om zijn verhaal te vertellen, wat resulteert in heel wat artistieke vrijheden. Zo wordt zijn tijd in Italië - waar hij een pastacursus volgt - weergegeven als een Italiaanse zwart-wit film en in een andere aflevering durft hij het aan om minutenlang zijn verhaal in complete stilte te vertellen. Jawel, stilte, dus geen muziek, praten, achtergrondgeluiden... en het past wonderwel. Ook de coming of age aflevering van zijn vriendin Denise is een uitschieter naar boven.

Wie Netflix heeft en dit nog niet gezien heeft, weet dus wat doen.

Ik kocht ook nog 2 boeken in juli:

Van Shirley Jackson heb ik al het één en ander gelezen, waaronder We hebben altijd in het kasteel gewoond. Maar toen ik deze nieuwe editie zag - met omineuze kat op de cover - moest ik die gewoon hebben. Dat kan soms gebeuren he...

Under the udala trees is dan weer een boek dat zal gelezen worden in de Anna & Eric book club op booktube.

Anna en Eric hebben een lijst met acht boeken samengesteld, boeken die in hun ogen meer dan het lezen waard zijn en elke maand willen ze er twee van bespreken. De eerste twee boeken van de lijst werden al besproken - en niet door mij gelezen - Under the udala trees staat op het programma tegen eind september. Het moet lukken om dit tegen dan uit te lezen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten