dinsdag 1 augustus 2017

Juli wrap up


Juli was de maand van een kleine leesdip. En wie nu helemaal naar onderen gaat scrollen om te zien wat ik juist allemaal gelezen heb, zal zeggen: "Leesdip? Maar je hebt meer gelezen dan anders!"

Ik heb inderdaad 24 items gelezen, maar slechts drie daarvan waren boeken en het eerste daarvan werd al voor meer dan 50% in juni gelezen, de rest waren strips. En dát is nu net het teken dat ik in een leesdip zit: het onvermogen om boeken te lezen.

Maar er werd wel stevig met sterren gegooid: maar liefst 9 items kregen vier sterren, de rest kreeg er drie.

Boek van de maand:

Mam'zelle Esterel (Mooie zomers, #3) - Zidrou, Lafebre

Inderdaad, het boek van de maand is een strip geworden. Dit derde deel met opnieuw een zomervakantie uit het ondertussen welgekende gezin, is een pareltje geworden.

Na de vakanties in 1973 en 1969, kijken we nu naar hun belevenissen in 1962, toen er van kind 3 nog geen sprake was en het jonge gezin met twee kleine kinderen en de schoonouders op reis naar Frankrijk ging.

Dit schreef ik op Goodreads:

Een prachtige weergave van "op reis gaan" in de jaren '60. Het is allemaal zo herkenbaar (al leefde ik toen nog niet).

Een topper, deze reeks!


De overige viersterren items van juli:

Oranges are not the only fruit - Jeanette Winterson

Dit zou boek van de maand geworden zijn, als het geen herlezing was geweest. Veel meer ga ik er niet over zeggen, ik ben met een projectje bezig...

Stern #1-2 - Frédéric en Julien Maffre

Deze heb ik véél te laat ontdekt... Stern had het ongeluk om tegelijkertijd te verschijnen met die andere doodgraversstrip: Undertaker. Deze laatste kreeg heel wat publiciteit en werd overal met open armen ontvangen.

Een eer die Stern net zo hard zou mogen toekomen.

Elijah Stern is doodgraver in een klein westernstadje. In het eerste album blijkt na een (illegale) lijkschouwing dat het lijk op zijn tafel wel eens vermoord zou kunnen zijn en de zoektocht naar de dader begint.

In het tweede album trekt hij naar de "grote stad", Kansas City, om nieuw leesvoer. Want Stern zit naast het begraven van lijken, vooral met zijn neus in de boeken. Boeken die in het gat waar hij woont niet te verkrijgen zijn en daarom moet hij wel naar de stad, tegen zijn zin. Na een uur daar is hij zijn ezel, laarzen en geld al kwijt en daarna loopt het helemaal uit de hand...

Minder ruw dan Undertaker en met meer humor, dat is deze Stern. Een aanrader!

The wicked + the divine #4-5 - Gillen, McKelvie etc.

Over de inhoud van deze trades kan ik niet veel prijsgeven, maar ik kan wél zeggen dat tekenaar McKelvie eindelijk terug is! De kwaliteit van het tekenwerk is weer optimaal (laten we aub deel 3 compleet vergeten) en het verhaal van deel 2 wordt verder gezet.

Terug een tevreden lezer.

Had meneer nog iets gewenst? - Hubert en Virginie Augustin

Bespreking hier.

Gegijzeld - Guy Delisle

Guy Delisle vertelt hier het waargebeurde verhaal van Christophe André, die tijdens een humanitaire missie in de Kaukasus ontvoerd werd en maandenlang in een kamer, vastgebonden aan de radiator, gevangen gehouden werd.

Je zou gaan denken dat het maar een saai album (van 428 pagina's!) zou worden, maar Delisle weet zijn verhaal boeiend te houden tot het einde.

Knappe graphic novel.

You're among friends (Revival, #1) - Tim Seeley, Mike Norton

In een afgelegen Amerikaans stadje komen ineens de doden weer tot leven. Niemand weet wat er aan de hand is en het stadje wordt in quarantaine geplaatst. Ondertussen moet politieagente Dana Cypress een bizarre moord zien op te lossen. Maar zowel de levenden als de doden kunnen hier schuld aan hebben...

Ik denk dat ik een nieuwe favoriete horrorreeks gevonden heb!

Een driesterrenboek dat ik besprak:

Goede dochter - Karin Slaughter

Bespreking hier.

En dan nog enkele woorden over het derde boek dat ik in juli las en drie sterren kreeg:

Zijn bloedige plan - Graeme Macrae Burnet

Een primeur want dit werd mijn allereerste uitgelezen e-boek ooit!

Het gegeven sprak mij wel aan: Burnet beschrijft in dit boek een moord die in de 19de eeuw in Schotland werd gepleegd. Het hele boek is fictie, maar het wordt voorgesteld als een dossier waarin hij uit archieven teruggevonden documenten verzameld heeft.

Eerst krijg je het zelfgeschreven levensverhaal van de moordenaar te lezen, dat hij neerpende in opdracht van zijn advocaat. Dan volgen de autopsierapporten en politieverslagen om te eindigen met het verslag van het proces.

Het moet gezegd: dit is een levensecht boek, ik ging helemaal mee in het verhaal van de jonge moordenaar en de gruwelijke daden die hij pleegde.

Een aanrader, zonder meer.

Waarom dan slechts drie sterren? Dat ligt helemaal aan mij. Ik bleef maar wachten op wat ik wou dat moest komen en het kwam maar niet. Omdat ik het verkeerd op had. Tja.

Alles wat ik las in juli.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten