zondag 15 oktober 2017

Helene Fischer in Keulen - 04/10/2017


Gisteren had ik een filmrustdag, maar dat geeft mij de mogelijkheid om het vandaag over dat andere hoogtepunt in oktober te hebben: het concert van Helene Fischer dat ik meemaakte in de Lanxess Arena in Keulen!


Vorig jaar in oktober kwam de mededeling dat Helene Fischer opnieuw een tournee in Duitsland zou maken en dat met haar nieuwe album dat toen nog niet eens verschenen was. Als echte fan kocht ik mij natuurlijk meteen een ticket, al ver een jaar voor het eigenlijke concert zou plaatsvinden...

En op 4 oktober was het eindelijk zo ver: ik spoorde met de trein naar Keulen om er 's avonds ondergedompeld te worden in Helenes nieuwe muziek.

Plaats van handeling: de Lanxess Arena.

Het is op de foto misschien niet zo goed te zien, maar dat ding is dus enorm: het is de grootste (sport)arena in Duitsland en er kunnen zo'n 15.000 mensen in plaatsnemen. Die die avond allemaal voor Helene kwamen en dat zou zo'n 5 avonden na elkaar zijn... En in januari staan er nog 2 data in Keulen op het programma. Om maar te zeggen dat er wel wat volk op haar concerten af komt.

De rode punt is waar ik zat.
Het concert begon om 20.00u (en die Duitsers zijn stipt he!) en ik had al een mailtje van de organisatie gekregen dat ik zeker goed op tijd moest komen doordat er tassen- en bodychecks gehouden werden. Rond 19.00u kwam ik er aan en er stond - echt waar - een menigte van zo'n 2000 mensen aan te schuiven in een rij van zeker 10 man dik. Maar ze zijn ook efficiënt, die Duitsers en zo'n half uurtje later zat ik al in mijn stoel, voorzien van drank. Het aftellen kon beginnen.

Dat het een grootse show ging worden, kon niet anders en bijna klokslag 20.00u gingen de lichten uit en begon de countdown. Naar goede gewoonte was haar entree op scène spectaculair. Bij de vorige concerten schoot ze uit het podium omhoog, maar deze keer kwam ze uit de lucht naar beneden aan een kabel.

En aan kabels en stangen zou ze nog wel meer hangen die avond, de show was dan ook in samenwerking met Cirque du soleil opgesteld en er was heel wat acrobatie aanwezig, ook van haar kant. Afgetraind is ze zeker.

Nadeel van heel dat showgedoe was dat het ook de vullertjes waren tijdens kostuumwissels, Helene trok maar liefst 7 keer een nieuwe outfit (soms zelfs maar voor 1 liedje!) aan en die tijd moest natuurlijk opgevuld worden met wat entertainment. Maar eerlijk? Daar kwam ik niet voor. Ik had liever gehad dat ze een outfit minder wisselde en wat langer of meer aan het zingen bleef.

Het spectaculairst was zonder twijfel haar waterkleed, waarbij de hoepelrok uit stromend water bestond:

Bron: Bild.de
Maar dat had ze dus maar tijdens 1 liedje (Wenn du lachst) aan en ze kon er ver niet mee bewegen. Nog maar een kostuumwissel dus...

Afgezien hiervan vond ik het een waanzinnig goed concert, haar nieuwe nummers werden afgewisseld met oudere successen en naar het eind van de avond ging heel de zaal compleet uit de bol.

Naast de kostuumwissels, het in de lucht hangen en de acrobatie, was ook het podium enorm veelzijdig: draaiende elementen, stukken die naar omhoog en omlaag konden en ook zelfs een heuse trampolinemat. Genoeg om met open mond te zitten kijken.

Nog enkele sfeerbeelden (zelf genomen met mijn gsm, dus de kwaliteit is niet al te best):


Op de bovenste foto is er een podiumelement aan het ronddraaien boven het publiek terwijl Helene er op staat en zingt, op de tweede foto is ze aangekomen op een zwevend podium waarbij dat podiumelement van daarnet als brug diende.

Als laatste nog de afsluiter van het concert (voor het bisnummer Atemlos - natuurlijk), haar nieuwste hit Achterbahn in een opzwepende versie van jewelste:



Moet het nog gezegd dat ik van de avond genoten heb?

Bij het naar buiten gaan kocht ik mij in de roes van het concert nog wat merchandising:

5 plastic bekers met foto's van Helene. Op twee er van staan ook de tourdata van deze concertreeks. Ze zijn dus meteen een souvenir voor deze schitterende avond.

Eerder op de dag kocht ik mij nog twee cd's met ouder werk van haar, vooral omdat ik soms op concerten geconfronteerd word met liedjes die ik niet ken en die iedereen uit volle borst meezingt. Daar moet verandering in komen.

Ik weet weer wat doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten